Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, „Investeşte în oameni!”

Contact

Asociația pentru Promovarea Responsabilității Sociale a Companiilor

Strada Lungă, nr 100, Brașov

Tel: +4 0737.03.25.05

Fax: +4 0372.87.36.90

Fundația Națională a Tinerilor Manageri

Dumbrava Rosie 2, Sector 2, Bucuresti, Romania

Tel: (+4) 021 3183874

Fax: (+4) 031 8145925

E-mail:

 

 

Denumire proiect:

SUCCES - SUSȚINEM CREȘTEREA COMPETITIVITĂȚII RESPONSABILITĂȚII SOCIALE A COMPANIILOR

 

Antreprenoriat social

Antreprenoriatul este procesul de creare a valorii adaugate, prin consacrarea timpului si efortului necesar, prin asumarea riscurilor financiare, psihice si sociale.

Antreprenoriatul presupune un proces de creare – crearea a ceva nou dar în acelasi timp valoros. Valoarea este data de utilitatea produsului sau serviciului oferit atat pentru antreprenor cat si pentru clienti.

Aparitia si declansarea comportamentului antreprenorial porneste de la o idee inovativa. Un antreprenor este o persoana care identifica o oportunitate de afaceri si care creaza o organizatie pentru a valorifica respectiva oportunitate. Antreprenorii pot fi identificati in toate domeniile de activitate si in toate profesiile (în educatie, medicina, cercetare, arhitectura, inginerie, activitati sociale, comert, servicii, agricultura etc).

Pe de alta parte, antreprenoriatul social este o forma a antreprenoriatul in care "intreprinderea sociala" infiintata este orientata spre rezolvarea unor probleme de natura sociala si pune pe primul plan reinvestirea profitului. Esenta antreprenoriatului social consta in urmarirea imbunatatirii conditiilor de viata si oferirea de oportunitati pentru persoanele dezavantajate sau care fac parte din categorii vulnerabile.

Antreprenoriatul social reprezinta o initiativa a antreprenorului si nu trebuie confundat cu responsabilitatea sociala corporatista, care tine de managementul unei afaceri. Firmele care sunt responsabile din punct de vedere social au in vedere interesele mai multor grupuri: angajati, furnizori, colaboratori, comunitatea locala sau natiunea. Scopul nu este atat profitul, cat imaginea pozitiva, notorietatea, increderea, relatii durabile cu toti factorii cu care firma intra in contact. Cele doua concepte au multe in comun, dar diferenta majora vine din nivelul deciziei.

Antreprenoriatul social a devenit, in ultimii ani, un concept tot mai interesant atat pentru ONG-uri, cat si pentru mediul de business, fiind un concept de nisa. Printre cauzele care au dus la proliferarea conceptului de antreprenoriat social se numara saracia si somajul generate de crizele economice. Oameni de afaceri incep sa fie interesati de impactul social al investitilor pe care le fac si incep sa se implice in mentoratul pro-bono al intreprinderilor sociale.

Spre deosebire de antreprenoriatul traditional, antreprenorii sociali cauta in primul rand sa genereze"valoare sociala", mai degraba decat profiturile, munca lor urmarind ameliorarea saraciei pe termen lung.

Beneficii pe care le generează antreprenorii sociali in comunitatile in care isi desfasoară activitatea:

- Cresterea numarului de persoane angajate - Activitatile de antreprenoriat social creeaza slujbe si oportunitati. In acelasi timp, se creeaza oportunitati de angajare sau training pentru categorii defavorizate sau devin in sine legatura intre piata muncii si someri;

- Inovatie si crearea de noi bunuri si servicii pentru nevoi sociale care nu sunt adresate de societate - Problemele sociale adresate cel mai frecvent de intreprinderile sociale la acest moment sunt: HIV/SIDA, persoanele cu dizabilitati, analfabetismul, abuzul de droguri etc.

- Cresterea numarului de persoane angajate - Activitatile de antreprenoriat social creeaza slujbe si oportunitati. In acelasi timp, se creeaza oportunitati de angajare sau training pentru categorii defavorizate sau devin in sine legatura intre piata muncii si someri

- Creează capital social pentru a veni in intampinarea dezvoltarii sociale și economice durabile.

Surse:

Suport de curs FNTM de formare competente antreprenoriale din cadrul proiectului SUCCES

Antreprenoriatul social și întreprinderile sociale

http://www.upm.ro/facultati_departamente/ea/onm2007/SECTIUNEA%202/Orhei_Elisabeta.pdf

http://www.startups.ro/analize/cat-de-dezvoltat-este-antreprenoriatul-social-in-romania