Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, „Investeşte în oameni!”

Contact

Asociația pentru Promovarea Responsabilității Sociale a Companiilor

Strada Lungă, nr 100, Brașov

Tel: +4 0737.03.25.05

Fax: +4 0372.87.36.90

Fundația Națională a Tinerilor Manageri

Dumbrava Rosie 2, Sector 2, Bucuresti, Romania

Tel: (+4) 021 3183874

Fax: (+4) 031 8145925

E-mail:

 

 

Denumire proiect:

SUCCES - SUSȚINEM CREȘTEREA COMPETITIVITĂȚII RESPONSABILITĂȚII SOCIALE A COMPANIILOR

 

Intreprinderi sociale vs. CSR

Așa cum menționam și în alte articole, întreprinderile sociale tind să funcționeze cu fonduri limitate, astfel, apare întrebarea: Cum afectează acest lucru capacitatea acestora de a livra impactul social pe care și-l propun, în comparație cu sistemele de responsabilitate socială corporativă (CSR), care au sprijin financiar substanțial?

Astfel, cercetarile recente ale britanicilor au constatat că sistemele de CSR trebuie să ia o direcție mai politică pentru ca acest concept să progreseze și să aducă o schimbare fundamentală spre o economie mai durabilă.

 

Primul pas în funcționarea paralelă a întreprinderilor sociale și a sistemelor CSR ar fi o colaborare pentru a maximiza impactul. Însă, întreprinderile sociale ar trebui să fie conștiente de faptul că sistemele CSR presupun o cantitate foarte mare de timp, în cele mai multe cazuri. de altfel, corporațiile poate fi destul de insensibile la capacitatea limitată a întreprinderilor sociale. Pe de altă parte, o oportunitate de parteneriat a companiilor ce au un sistem de CSR cu întreprinderile sociale ar fi în cadrul activităților din programele de achiziții publice durabile (un exemplu de astfel de parteneriat este KPMG) sau pentru o politică ded recrutare eficace (prin CSR - astfel, pot fi contractate întreprinderi sociale ce au rol esențial în dezvoltare, recrutare formare și oportunități de angajare (e.g. parteneriatul dintre The Freedom Bakery cu Timpsons care oferă oportunități de angajare și formare pentru foști deținuți)

Dacă funcționarea paralelă a schemelor de CSR cu întreprinderile sociale funcționează, este loc, însă și de parteneriate prin care CSR-ul devine o soluție financiară pentru întreprinderile sociale?

Cu siguranță, da - dar este nevoie de un mediu propice de impozitare, finanțare, sprijin guvernamental pentru investiții sociale și altele, pentru a crea o astfel de abordare. Pe ded altă parte, întreprinderile sociale tind să aibă impact foarte mare la nivel local, iar corporațiile își doresc impact global sau la nivelul mai multor țări. Ceea ce e posibil să creeze o colaborare ceva mai reticentă între cele două tipuri de entități.

 

De altfel, foarte multe companii folosesc sisteme de CSR pentru a realiza diferite agende, astfel, tendința este de a oferi suport și servicii tinerilor astfel încât să acopere nevoile companiei, dar prin colaborare cu întreprinderile sociale, fără a pune în plan secundar activitățile comunitare și filantropice.

 

CSR-ul a avut tendința de a fi o anexă pentru activitatea de bază - când de fapt, ceea ce trebuie să încorporeze aspecte sociale și de mediu în funcție de tipul afacerii. În timp ce viziunea unui antreprenor social este de a vedea întreprinderea funcționând fără a avea un departament sau o strategie de CSR, ca să spunem așa, dar în schimb să aibă aceste obiective sociale în centrul societății.

 

Există și CSR negativ atunci când o mică parte din profituri sunt utilizate pentru a face "caritate" în scopul publicității maxime, aceasta fiind mai importantă decât de impactul acțiunii caritabile. Astfel, sunt de preferat întreprinderile sociale sau parteneriatele cu acestea, chiar dacă este încă la nivel de provocare rezolvarea dificultății întreprinderilor sociale să ofere produse și servicii la nivel național.

O soluție la această provocare este implementarea strategiilor pe termen lung, având în vedere că în acest moment întreprinderile sociale au până la 3 ani experiență. Iar o altă abordare, deoarece fiind întreprinderi locale, este foarte greu să intre în lanțul de aprovizionare al persoanelor juridice mari, ar fi conectarea acestora cu 2-3 furnizori ce contractează întreprinderi mici.