Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, „Investeşte în oameni!”

Contact

Asociația pentru Promovarea Responsabilității Sociale a Companiilor

Strada Lungă, nr 100, Brașov

Tel: +4 0737.03.25.05

Fax: +4 0372.87.36.90

Fundația Națională a Tinerilor Manageri

Dumbrava Rosie 2, Sector 2, Bucuresti, Romania

Tel: (+4) 021 3183874

Fax: (+4) 031 8145925

E-mail:

 

 

Denumire proiect:

SUCCES - SUSȚINEM CREȘTEREA COMPETITIVITĂȚII RESPONSABILITĂȚII SOCIALE A COMPANIILOR

 

Reciclarea creativă în contextul economiei circulare



De la economie liniară, la economie circulară nu e decât un arc de cerc.

Un arc de cerc ce curpinde zona de creație cu cea de design de produs modular și practic. Astfel, zona de design de produs rezultat din reciclarea creativă în contextul economiei circulare a luat amploare și a făcut deja loc unui număr considerabil de produse.

Exemple în domeniu sunt:

-       Upside down este un start-up românesc ce reutilizează bannerele stradale, prelate vechi, camere de cauciuc și resturi de materiale textile de la diferite companii pe care le curăță și dezinfectează, după care le trec printr-un proces de transformare al acestora în portofele, huse, genți și alte produse practice. Și unice.

 

-       Philips deține un portofoliu strălucitor în ceea ce privește colectare și reciclarea corpurilor de iluminat. Compania colectează 40% din lămpil e de iluminat pe bază de mercur de pe piață și are o rată de reciclare mai mare de 95%. Pentru a deveni sustenabil acest proces, Philips a început să ofere serviciul de iluminat, iar clienții sunt mai deschiși la ideea de a avea echipament Philips și să plătească iluminatul, în loc să plătească sistemele hardware extrem de costisitoare. Practic, este o metodă prin care clienții își pot atinge scoprile în privința sustenabilității mediului: performanța și calitatea iluminatului, eficiență energetică și reducerea costurilor pentru sistemele de iluminat eficiente, care în prezent au costuri ridicate.

 

-       H&M. Lanțul de magazine H&M a început încă din 2013 campanie globală de colectare a hainelor utilizate. Astfel, magazinul a început încurajarea clienților prin oferirea de vouchere H&M în schimbul hainelor ieșite din uz ale fiecărei persoane. Succesul avut în derularea acestei campanii a condus la preluarea inițiativei și de către Marks & Spencer cu Oxfam în Marea Britanie. Pentru gestionarea acestor haine colectate s-a făcut sortarea manuală a acestora în vederea reprtării, reutilizării și reciclării. Gestionarea aceasta având ca rezultat distribuirea hainelor până la 40-60% din hainele colectate în regim second-hand peste tot în lume. Textilele ce nu mai pot fi purtate, sunt transformate în alte produse, cum ar fi: haine de curățenie, materiale pentru izolare termică sau fonică în industria automotive, iar când aceste opțiuni sunt epuizate, materialele textile sunt utilzate pentru producerea energiei. De asemenea, surplusul de haine colectate în cadrul programuluiu este donat către o fundație ce finanțează abilitățile inovative de a utiliza materialele textile în diverse activități.

Aceste exemple sunt implementate la nivel național și internațional, însă reutilizarea unor obiecte este din ce în ce mai apreciată și la nivel individual, de cele mai multe ori în zona de design interior.

Astfel, din ce în ce mai multe persoane își creează propriul mobilier utilizând: euro-paleți vechi, țevi, piese mai vechi de mobilier și altele.

sursa: topinspired.com

sursa: creative decor by Brooke

sursa: bex bernard

Acest concept a dat naștere:

-       designului circular

-       modele de afaceri inovative

-       competențelor principale în vederea eficientizări sistemelor

-       facilitatori ai îmbunătățirii performanței sistemelor prin intermediul transparenței activităților, propunerilor de activități și standarde potrivite fiecărei industrii. Alte aspecte ce se po încadra la facilitatorii performanței sunt: accesul la finanțări, la unelte de gestionare a riscului și dezvoltarea infrastructurii și educației în vederea creșterii conștientizării populației cu privire la acest aspect. De altfel, o asemenea acțiune facilitează și gândirea inovativă și orientată către a crea totul în scopul economiei circulare.