Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, „Investeşte în oameni!”

Contact

Asociația pentru Promovarea Responsabilității Sociale a Companiilor

Strada Lungă, nr 100, Brașov

Tel: +4 0737.03.25.05

Fax: +4 0372.87.36.90

Fundația Națională a Tinerilor Manageri

Dumbrava Rosie 2, Sector 2, Bucuresti, Romania

Tel: (+4) 021 3183874

Fax: (+4) 031 8145925

E-mail:

 

 

Denumire proiect:

SUCCES - SUSȚINEM CREȘTEREA COMPETITIVITĂȚII RESPONSABILITĂȚII SOCIALE A COMPANIILOR

 

Workshop café - între necesitate şi trend

Lumea freelancerilor din industriile creative este colorată, vie, curioasă şi mereu în mişcare. Antreprenori sau liber-profesionişti, copywriteri şi artişti, toţi au nevoie de libertate de expresie şi de inspiraţie. Din această cauză, pe ei nu îi vei vedea stând cuminţi într-un cub corporatist sau lucrând foarte mult de acasă.

Energia şi puterea lor de concentrare sunt deseori invers proporţionale cu timpul petrecut doar în faţa calculatorului.

Pentru acest tip de oameni (şi nu numai), în Moscova anului 2011 s-a deschis prima “anti-cafenea”, proiect pilot care voia să pună accentul nu pe costul produselor, ci pe remunerarea calităţii timpului petrecut acolo. Pentru aceştia, “anti-cafeneaua” oferea infrastructura necesară pentru a-şi desfăşura munca într-un cadru plăcut, cu conexiune la internet de mare viteză prin wireless şi cu băuturi răcoritoare sau energizante la dispoziţie.

Conceptul acesta, preluat şi dezvoltat ulterior de tot mai multe ţări, inclusiv România, a mutat perspectiva clasică asupra job-ului ce “trebuie” să se desfăşoare într-un cadru oficial, într-o normalitate non-formală, unde biroul mobil depăşeşte trend-ul şi acoperă o necesitate.

Workshop Café-ul sau “Coffice” poate fi definit acum ca o cafenea cu un design prietenos, cu personal amabil şi cu un meniu diversificat, în care pot fi văzuţi tot mai mulţi creativi singuri la masă, împreună cu un laptop sau cu o tabletă, aşezaţi strategic lângă o priză şi atât de concentraţi încât par să nu observe dacă mai sunt alţi oameni în jurul lor.

Pe principiul “un caffé latte şi parola de la wireless, vă rog”, oamenii se bucură acum de privilegiul de a savura o cafea şi de a-şi atinge termenele limită în cafenelele cu rol de spaţiu de lucru. Astfel, ei pot atinge paradoxul de a fi singuri şi totodată în mijlocul oamenilor, de a fi la job şi totuşi de a se bucura de atmosfera de spațiu non-formal.

“Coffice” - spaţiul ce se află la limita dintre cameră şi birou, oferă, în primul rând, un boost de creativitate evitând rutina petrecerii timpului alocat job-ului în acelaşi spaţiu și rezultatele pozitive, atât la nivel personal, cât și professional. Practic, un workshop café nu îți permite să fii distras: dacă în birou e mereu tentaţia de a răspunde la discuțiile colegilor, iar acasă întotdeauna se găsește ceva de făcut, în cafenea se oferă statutul anonimităţii. Aici lucrătorii stabilesc regulile jocului, dacă vor sau nu să interacţioneze cu cei din jur şi în ce moment le este mai bine să facă o pauză.

Deși există acel moment în care lucrăm și nu ne dorim să socializăm foarte mult, există și sentimentul de aparţinere la o comunitate. Astfel, persoanele sociabile, cărora le face plăcere să interacţioneze cu multă lume nouă, aleg acest tip de spații de lucru, pentru a face parte dintr-o comunitate, însă fără a fi legați de un contract sau obligați să participe la întâlnii de grup, ședințe, etc. Ci să dea sentimentul de lucru între oameni care se cunosc, pot colabora sau împărți idei și proiecte, însă fără a intra foarte mult peste spațiul lor și pentru a fi alegerea fiecăruia cât timp își alocă socializării, lucrului, etc.

“Coffice” devine încet o cultură la care aderă tot mai mulţi freelanceri. Pentru stimularea eficientă a procesului lor creativ, și pentru o gestionarea schimbării bine implementată. Astfel, trendul este preluat de tot ma mulți, testat şi analizat până când acesta îşi schimbă statutul iniţial şi devine răspuns pentru o necesitate curentă.